Op de foto: Tim van der Post
Digitaliseren in de fotostudio
Tim van der Post van de fotostudio van team Beeld & Geluid (PCR) bij het stadsarchief heeft de geselecteerde beelden gedigitaliseerd voor het boek, zodat ze in een heel hoge resolutie geleverd konden worden aan Uitgeverij Hannibal. Het fotoboek is de eerste in een serie van vijf die Droom & Daad gaat uitgeven over Rotterdamse fotografen.
Tim: ‘Wat ik vooral leuk vind aan deze collectie is dat het een beetje afwijkt van wat ik normaal gesproken langs zie komen. Het merendeel van de fotocollecties van het stadsarchief zijn straatbeelden en persfotografie. De reclamefoto’s van Jan Henderik zijn in dat opzicht een leuke afwisseling. De uitdaging zat hem er vooral in dat het materiaal bestond uit dia’s, zwart-wit negatieven, kleurnegatieven, doka afdrukken, posters en tijdschriften. Al deze vormen vragen om ‘steeds een andere werkwijze voor het digitaliseren.’
Het begin is er
Hiermee is een start gemaakt met het selecteren en ontsluiten van beelden uit het archief van Jan Henderik. Het verwerken van een omvangrijk (beeld)archief met alle eerder genoemde stappen kost enorm veel tijd. Vele uren en meerdere handelingen zijn nodig voor het screenen, inventariseren, selecteren, digitaliseren en beschrijven. En dit is nog maar het begin van de ontsluiting van dit fotoarchief.
In de beeldbank op de website van het stadsarchief zijn alvast foto’s te zien van bewoners in Spangen, Crooswijk en op Zuid, die Jan Henderik in 1974 maakte in opdracht van de Gemeentelijke Woningstichting. Daarmee wilde de corporatie de grootscheepse renovatie van huurwoningen in Rotterdam aankondigen, de Stadsvernieuwing. De serie geeft een geweldige inkijk in de kleine huurwoningen in de jaren 70, waaronder die van het Justus van Effencomplex.
Vervolg: geschikte bewaarplaats?
Er zal hierna een definitieve selectie gemaakt worden van alle foto’s. Ook zal het stadsarchief goed bekijken wat de mogelijkheden zijn voor het fotomateriaal dat niet-Rotterdams is. Wanda: ‘Het project heeft tot veel moois geleid. Het is deels opgenomen in onze collectie, er is een expositie, een boek. Binnen het stadsarchief heeft het ook geleid tot een belangrijk vraagstuk: wat is de meest geschikte bewaarplaats van archieven van Rotterdamse fotografen?’
Stadsarchivaris Jantje Steenhuis vindt het in ieder geval belangrijk dat zijn werk veilig bewaard blijft en ter inzage komt voor iedereen die er kennis van wil nemen. ‘Ook al bestaat de fotocollectie van Jan Henderik voor een deel uit niet-Rotterdamse beelden, Rotterdam is een wereldstad en dus houden de grenzen van het stadsarchief niet op bij de gemeentegrenzen van de stad Rotterdam. Dat neemt niet weg dat het goed is om met andere instellingen het gesprek aan te gaan over de meest geschikte bewaarplaats.’
Opgelucht en dankbaar
Marleen Deiters-Hendriks is opgelucht en dankbaar dat het werk van haar vader niet verloren gaat. ‘Daarvoor heeft het te veel betekenis’, zegt ze. ‘Op allerlei manieren en zeker ook voor Rotterdam.’
* Op de headerfoto: een van de gezinnen van het Justus van Effenblok die Jan Henderik fotografeerde.